La Borsa
Més valors
Economia

De les comunitats autònomes als clústers

No m'agrada aquest terme, prefereixo regió: comunitat, de qui?; autònoma, respecte i conformement a què? Pregunta polèmica sense ombra de polèmica: per a què serveix, avui, la divisió jurídico-político-administrativa d'Espanya en regions si atenem a criteris d'eficiència i d'optimització d'uns recursos que eren escassos, són escassíssims i seran rars? No, per favor, no vulguin anar més enllà, pregunto per a què serveixen les regions, quines funcions compleixen, què aporten, què ajuden a generar: avui, no el 1979. Però avui, en un planeta postglobal, en un món en el qual es mira allò local com a part d'un tot, en què contribueixen els ens regionals per aprofundir en la millor administració?, en què col·laboren al creixement harmònic en un entorn en el qual ja és evident que la suma de les parts ha deixat de donar el tot com a resultat? L'exemple el vam tenir fa uns dies quan va ser presentada l'estimació dels resultats dels comptes de regions espanyoles per al 2011: totes deficitàries, la majoria amb un saldo negatiu per sobre del màxim marcat pel govern, la major part pensant en l'endeutament, la majoria depenent de les balances fiscals: del que unes poques els transfereixen, totes pensant en les seves possibles. Si quan “Espanya anava bé” hi havia retrets, s'imaginen fins a on poden arribar els murmuris quan de debò arribin els problemes? Les quatre preguntes que ningú, ningú, independentment del seu color polític, s'atreveix a formular: 1) En quines zones -zones, no regions- és possible obtenir un major rendiment a un euro invertit en el subsector X? 2) Per què a Espanya l'anivellació entre regions produeix, en les que donen, una caiguda molt més gran en la renda mitjana que la que es produeix, per exemple, a Alemanya, en les anivellacions entre estats federats? 3) Per què les poblacions de les regions amb balança fiscal positiva tenen accés a uns serveis i a unes infraestructures als quals, i a les quals, no tenen accés regions amb saldo negatiu de balança? 4) Per què, en proporció, les despeses d'administració no són homogènies en totes les regions?

Torno al d'abans: què aporta de bo fer la divisió jurídico-político-administrativa en regions? No es tracta d'arribar a cap objectiu, tan sols de reflexionar: no hi ha recursos per a tot: no-n'hi -ha-per- a-tot, després cal escollir, cosa que significa prioritzar: triar conforme a paràmetres d'eficiència i deixant de banda coses com ara clientelismes, favors, recordatoris, colors, passats i arranjaments varis. No n'hi ha per a tot, cal triar, i cal triar bé. Ho torno a repetir: en quines zones és possible obtenir un major rendiment a un euro invertit en el subsector X?

Saben el que penso?: que l'estructura territorial de futur estarà basada en els clústers, independentment de les línies que algú hagi dibuixat en un mapa: els qui necessitin entendre's s'entendran, i tant li farà el que digui algú en un palauet envoltat de jardins situat en un lloc qualificat de capital, i tant li farà perquè l'important serà “seguir endavant”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La campanya de cítrics de l’Ebre preveu més pèrdues

barcelona
economia

La divisió d’inversions del Sabadell, segona en el rànquing europeu d’equips de banca

economia

Seat desenvolupa un prototip de vehicle autònom per a la mobilitat urbana

El preu de la llum caurà quasi un 50% aquest dimecres fins als 108,73 euros MWh

El govern espanyol aprova un paquet d’ajudes de 720 milions d’euros per al sector turístic

Madrid

El BCE ha mantingut al novembre les compres setmanals de deute per la pandèmia

Frankfurt

Calviño, candidata de la UE a presidir el principal òrgan assessor de l’FMI

Brussel·les

El govern espanyol espera una resposta “positiva” de GWM a l’oferta pels terrenys de Nissan abans del 17 de desembre

MAdrid

Els ministres de Finances de la UE acorden donar més flexibilitat als estats per fixar tipus d’IVA reduïts o zero

Brussel·les