Cultura

Crítica

música

Per al record

Encara que ara ens pugui sorprendre, en el seu moment l’òpera Radamisto HWV 12 (1720) de G.F. Händel (1685-1759) no només va ser la seva primera òpera composta per a la Royal Academy of Music de Londres, sinó un dels èxits més importants assolits en vida pel genial compositor saxó. I com a mostra les paraules de l’historiador i musicògraf Charles Buuney: “Radamisto és el drama musical més sòlid, enginyós i carregat de foc que Händel mai va compondre a Anglaterra.” Tot i això, Radamisto no ha tingut l’exhumació justa, malgrat que el 1927 ja va recuperar-se en temps moderns. Anteriors produccions com ara les de Martin Haselböck o enregistraments de Nicholas McGegan o Alan Curtis no havien sabut situar prou bé, en l’imaginari dels oients, la bellesa colpidora i tan plena d’estils variats del títol händelià. Però, després de l’escoltat al Palau, podem assegurar com hi ha un abans i un després. I és la producció que està rodant, per importants auditoris europeus, el conjunt d’Il Pomo d’Oro i un estol de solistes vocals liderat pel contratenor Philippe Jaroussky, que, per cert, està anunciant el seu adeu dels escenaris com a solista. Al seu costat, veus com ara les d’Emöke Baráth, Marie-Nicole Lemieux o Anna Bonitatibus, a més d’una direcció trepidant, fantasiosa i carregada de sentit dramàtic de Francesco Corti van demostrar aquesta importància i excel·lència de Radamisto. Com? Amb una versió estratosfèrica de les que et deixen. Contribucions instrumentals, com per exemple la del trompetista i trompista Jean-François Madeuf emprant un instrument natural i sense els habituals petits orificis, eren el detall que assenyalava que aquell era un Radamisto per al record.

Philippe Jaroussky, Francesco Corti & Il Pomo d’Oro
Palau de la Música, 6 d’octubre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

‘El buen patrón’, de Fernando León de Aranoa, bat el rècord històric de nominacions als Premis Goya amb 20 candidatures

Barcelona

El grup empordanès Clima debuta amb la força de ‘T’he trobat a faltar’

FIGUERES
Crítica
teatre

Un joc de complicitats

Fotos de tinta

Barcelona

Els vampirs de Magaluf

Barcelona

Inés Padrosa: 25 anys mirant Peralada

peralada

Una història de llibertat, del Montseny a Irlanda

GIRONA

Tenim molt Dausà

Girona

Sopa de Cabra tancarà el 26 de novembre de 2022 al Palau Sant Jordi la gira del 30è aniversari de ‘Ben endins’

girona