Cultura

Un canvi real al Macba

Elvira Dyangani, la primera dona que dirigirà el museu d’art contemporani, ha focalitzat els seus interessos en qüestions de gènere, identitat, raça i poder

El món de l’art ha rebut la notícia del nomenament d’Elvira Dyangani Ose com a nova directora del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Macba) amb emoció i felicitat. Per molts motius; un d’important és que serà la primera dona que liderarà la institució en els seus més de 25 anys d’història. Dyangani relleva Ferran Barenblit, que ha tancat una etapa de sis anys amb força trams costeruts. Hi ha cap director del Macba (cinc fins ara, ella és la sisena) que hi hagi tingut una vida plàcida?

Però qui és Elvira Dyangani? Va néixer el 1974 a Còrdova, de pares de Guinea Equatorial. I es va formar a Barcelona, ciutat que coneix bé perquè hi va viure tretze anys. Es va llicenciar en història de l’art a la Universitat Autònoma i va cursar estudis avançats en arquitectura a la Universitat Politècnica. Amb el museu que ara capitanejarà ha fet un parell de col·laboracions. El 2001 va participar en una acció de l’artista d’origen cubà Coco Fusco i enguany mateix va intervenir en un debat dins del programa del Dia dels Museus.

Dyangani ha focalitzat els seus interessos en qüestions de gènere, identitat, raça i poder. El seu currículum és de dimensió internacional. Des del 2018 era directora de la galeria The Showroom de Londres, a més de professora de cultures visuals a la universitat de Goldsmiths. També ha estat comissària de la Biennal de Göteborg; conservadora d’art internacional de la Tate Modern; directora artística de Rencontres Picha-Biennal de Lubumbashi, a la República Democràtica del Congo; conservadora del Centre Andalús d’Art Contemporani (CAAC) de Sevilla; conservadora sènior a Creative Time de Nova York i conservadora del Centre Atlàntic d’Art Modern (CAAM) de Las Palmas de Gran Canaria. Al centre Matadero de Madrid es pot veure el seu darrer projecte curatorial, Contra la raza, dins del festival Photo España.

Al Macba, hi arriba en un moment decisiu per al futur immediat del museu, determinat per la seva ampliació a la plaça dels Àngels. Fa just tres mesos es va anunciar que els estudis Harquitectes i Christ & Gantenbein assumiran el projecte i que la previsió és que les obres estiguin acabades a finals del 2023. S’ha resolt així l’agra polèmica de la primera opció de creixement a la capella de la Misericòrdia, que finalment serà la seu del CAP Raval Nord. La guerra entre els dos equipaments, enrarida i fins i tot instigada políticament, va ser en bona mesura el que va forçar la no renovació del contracte de Barenblit, que hagués preferit continuar. Al juny, Barenblit va fitxar per la Universitat de Michigan, on impartirà classes sobre art i política a Espanya des de la transició.

Dyangani explicarà les línies mestres del seu pla el pròxim dijous 22 en una roda de premsa, acompanyada de la consellera Natàlia Garriga; el tinent d’alcalde Joan Subirats; la presidenta de la Fundació Macba, Ainhoa Grandes, i la directora general de Belles Arts del ministeri, María Dolores Jiménez-Blanco. En la reunió del consell general del consorci del Macba, aquest dijous a la nit, van ratificar la proposta del jurat del concurs obert per dirigir el museu. Els experts van apostar per Dyangani d’entre els 23 candidats que es van presentar.

Des que s’ha sabut la notícia, una de les expressions que més se sent a dir és “aire fresc.” D’aquest, al Macba, n’hi falta un munt llastimosament des de fa massa temps.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.