Societat

Societat

Mig segle de la tragèdia

Un acte al cementiri d’Arbúcies recorda les 112 víctimes britàniques de l’accident aeri a les Agudes, el 3 de juliol del 1970

El cònsol del Regne Unit a Barcelona i cinc familiars dels morts al Montseny participen en una ofrena

Arbúcies va recordar ahir al migdia, amb un acte al cementiri, l’accident aeri que va causar 112 víctimes (105 passatgers i set persones de la tripulació) al pic de les Agudes, al massís del Montseny, fa cinquanta anys. El cònsol general del Regne Unit a Barcelona, Lloyd Milen, i cinc familiars de les víctimes van fer una ofrena floral. Aquella tragèdia va trasbalsar els veïns d’Arbúcies, Viladrau i Sant Celoni, els primers a buscar l’aparell, i tot el país.

L’alcalde d’Arbúcies, Pere Garriga, va explicar que havien fet un “acte senzill, però respectuós i emotiu”, i atenint-se a les circumstàncies post-Covid-19. La mestra de l’escola de música local Dolors Vidal va interpretar El cant dels ocells en violoncel. També hi eren presents agents dels Bombers i de la policia local. L’acte va tenir lloc al que es coneix com a cementiri dels anglesos, un espai de record de la tragèdia amb un monòlit i espai de reflexió.

El sinistre va tenir lloc el 3 de juliol del 1970 quan un avió Comet 4 de la companyia Dan-Air, provinent de l’aeroport de Manchester i amb destinació final a l’aeroport del Prat de Barcelona, es va estavellar contra el cim de les Agudes. L’aparell accidentat era un De Havilland DH-106 Comet 4. Va enlairar-se des de Manchester i, a causa d’alguns retards a la zona de París, es va haver de desviar de la ruta prevista; tot i això, a les 17.53 h el pilot ja va contactar amb el centre de control regional de Barcelona, i a les 17.59 h l’avió ja s’acostava a la ciutat catalana i començava el descens. Mentre l’aparell feia un gir cap a l’esquerra per situar-se als 140 graus, la tripulació va informar erròniament que estaven sobrepassant la balisa no direccional de Sabadell; el controlador no es va adonar de l’error a causa d’un altre avió que sobrevolava la zona i va autoritzar el pilot a continuar el descens fins als 2.800 peus (uns 850 metres). Aproximadament a les 18.05 h l’aparell, quan volava a uns 3.800 peus d’altitud (uns 1.150 metres), es va estavellar contra els faigs de la falda nord-est de les Agudes. Feia un dia ennuvolat.

El condol de la reina

Les víctimes, la majoria de la regió de Lancashire, anaven de vacances a la Costa Brava i, en un principi, els seus cossos havien de ser repatriats al Regne Unit, encara que finalment els cadàvers van ser enterrats al cementiri d’Arbúcies. Fa mig segle, la cerimònia va ser oficiada pel reverend Boix Taberner i pel pastor anglicà Herold Wilson sota la presència de les banderes anglesa i espanyola. La reina Elisabet II va enviar un missatge de condol a les famílies dels desapareguts.

L’accident del Montseny evoca el de la companyia alemanya Germanwings als Alps francesos el març del 2015. Hi van morir 150 persones, amb nombroses víctimes de les comarques gironines, quan el copilot, Andreas Lubitz, va fer estavellar l’aparell de manera deliberada. L’aparell havia sortit del Prat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La demora en les obres d’Adif a Sants provoca retards generalitzats i reducció de l’oferta a Rodalies

Barcelona

Detenen quatre persones que participaven en una protesta il·legal a la plaça d’Espanya de Barcelona

Barcelona

La dona de Mainat queda lliure però amb restriccions

barcelona

Girona busca alternatives a la UNED per al pla de fred

GIRONA

“Se senten brossa”

GIRONA

El risc de rebrot arriba amb 788 punts al llindar màxim

Barcelona

Itàlia descarta el toc de queda nacional però reforça les restriccions

ROMA

Toc de pàrquing a la natura

BARCELONA
JOSEP ORIOL
DIRECTOR GENERAL DE LA FUNDACIÓ PERE TARRÉS

“Formar un infant vulnerable és invertir en un futur segur”

Barcelona