Educació

Un de cada tres docents s’autocensura a l’aula arran de la situació política a Catalunya

Una enquesta de la Fundació Jaume Bofill xifra en un més d’un 26% les famílies que creuen que l’actualitat política i social no s’ha d’abordar a classe

L’estudi defensa que el mestre ha de ser “imparcial, no neutral” i per tant, no imposar la seva posició però si mostrar-la

La situació política a Catalunya i les acusacions d’adoctrinament que han patit alguns docents han afectat la llibertat d’expressió dels mestres i professors.

Així ho corrobora una enquesta de la Fundació Bofill que posa de manifest que un 29,3% dels docents ha deixat de tractar l’actualitat política i social a l’aula per què no sap “com s’interpretarà”. Malgrat que el 70% dels professors creu que la seva obligació és abordar aquestes qüestions a l’aula, només un 12,4% reconeix fer-ho amb “tota normalitat”.

Pel que fa a les famílies fins a un 70% considera que són temes que cal tractar a l’aula, però gairebé el 27% prefereix que no s’abordi, bona part per por a què els docents traslladin les seves creences a l’alumnat.

L’enquesta s’ha dut a terme a 2.666 docents i 9.794 pares i mares precisament per conèixer la seva opinió al voltant de la polèmica que ha generat la situació política a Catalunya en el si de l’escola, amb acusacions judicials i pressió mediàtica que ha condicionat la tasca dels mestres i professors.

Els resultats corroboren que el 29.3% dels docents diu que li agradaria treballar educativament l’actualitat social i política a l’aula, però que “darrerament” ho evita perquè no sap com s’interpretarà, cosa que des de la Fundació Bofill pot indicar “autocensura” o “por” derivada de les acusacions i la pressió judicial i mediàtica que ha patit el col·lectiu. En canvi, un 28.7% dels docents aprofita els esdeveniments per treballar el desenvolupament del criteri propi dels alumnes i només un 12,4% afirma parlar amb “normalitat” de les qüestions polítiques i socials “com feien abans”.

Un 12,2% dels docents es mostra contrari a parlar d’aquests temes a l’escola perquè, en un 5% considera que són temes “molt delicats que generen divisió” i en un 3,3% més, considera que són debats “que no toquen a l’escola”. Fins a un 4% opina que els nens s’han de mantenir al marge d’aquests debats.

Pel que fa a les famílies, en un 70% dels casos es mostren partidàries a què les controvèrsies polítiques i socials s’han d’abordar a l’escola. Un 15,6% més creu que el docent “té el deure” de treballar educativament aquests temes perquè formen part de la vida dels infants i joves. En canvi, un 26,7% de les famílies s’oposa a abordar qüestions polítiques a l’aula.

El professor de la Facultat d’Educació Enric Prats ha qualificat de “mala notícia” el percentatge de professors que reconeix autocensurar-se però creu que és una “bona notícia” que fins al 70% reconeguin que se n’ha de poder parlar i tinguin el suport de les famílies. Per Prats és “bastant ingenu” pensar que l’escola catalana adoctrina i defensa que si és “en clau democràtica, ja està bé”. En aquest sentit, creu que el mestre ha de ser “imparcial, no neutral” i per tant, no imposar la seva posició però si mostrar-la. També creu que la funció del Departament en aquests casos és garantir que els docents puguin dur a terme la seva tasca i crear-ne les “condicions favorables”. Per tant, cal que impedeixi que “els advocats entrin a les aules” i també la “política perversa”. Per Prats, l’escola no es pot utilitzar com a “material sensible”, un fet que qualifica d’intolerable.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

L’hospital de Palamós consolida el voluntariat

palamós

La capacitació digital serà un mèrit per a la docència

Barcelona

La Fundació Hàbitat 3 rep un premi mundial

barcelona

Els ateneus reivindiquen el seu paper en la cultura del país

Barcelona
K. SAC/ S. IXMATA
ACTIVISTES SOCIALS QUE ACTUEN COM AGENTS DE CANVI I TRANSFORMACIÓ A LES SEVES COMUNITATS

“Treballem cada dia per intentar canviar les mentalitats”

Girona

Fuga d’entitats veïnals de la FAV de Girona en la presa de possessió del nou president

girona
Societat

Una amenaça real i també reversible

Barcelona

Campanya per ajudar les escoles a fer front al càncer

girona

Pla pilot a Cerdanya contra l’obesitat infantil

Puigcerdà