Opinió

El repte del trànsit a Barcelona

Barcelona té un problema real de contaminació atmosfèrica que afecta la salut de les persones. I que, a més, pot comportar importants multes de la UE. El trànsit és un agent contaminador important, tot i que ni de bon tros l’únic. I després d’anys de pedaços, ara sembla que el peatge mediambiental per accedir a Barcelona comença a ser una opció. Tot i que supeditada a l’eficàcia d’altres mesures, com ara l’entrada en vigor, l’1 de gener, de la zona de baixes emissions, amb què es vetarà l’entrada a uns 125.000 vehicles massa contaminants. Barcelona ha de prendre mesures per evitar la contaminació que afecta la ciutat i, per extensió, altres territoris que arriben fins a Vic. I els peatges poden ser una mesura. Però no podem obviar que bona part de les vies d’accés a Barcelona ja en tenen, i això no evita immenses retencions.

Cal un pla global de mobilitat que no tingui com a eix fonamental la prohibició sinó l’articulació d’un sistema de transport públic eficient i barat que connecti tota l’àrea metropolitana, exigències que ara Rodalies no compleix. Organitzat en xarxa, en connexió amb el centre de Barcelona, però també entre les diverses ciutats metropolitanes. I amb aparcaments dissuasius a les localitats amb estacions ferroviàries. Sense aquestes alternatives per al cotxe, els peatges seran un cost extra a la mobilitat de la gent però no un fre a l’ús de l’automòbil privat. I les limitacions basades en l’antiguitat dels vehicles una penalització injusta a qui no té possibilitats econòmiques per renovar el cotxe sense disposar d’una connexió adequada en transport públic. En tot cas, el que sí que resulta indiscutible és que cal posar fre a la inassumible contaminació actual sense més demora ni vacil·lacions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.