Cultura

L'apartheid universal

Peter Brook revisita a Temporada Alta el conte de Can Themba que ja va escenificar el 1999 i que ara remunta per demostrar la seva universalització

Marie-Hélène Estienne: “L'opressió afecta tots els països i totes les èpoques”

El món d'opressió que Can Themba va descriure a Le costume acotant l'apartheid, en realitat, és molt més comú i generalitzat del que pugui semblar. Aquesta és la raó per la qual Peter Brook i la codirectora Marie-Hélène Estienne han decidit revisitar aquest text, que ja van interpretar el 1999 en versió francesa. Ara, tornen al Temporada Alta amb un nou repartiment, donant molt més pes a la música i en versió anglesa. Brook, de 89 anys, torna a presentar una producció a Catalunya. L'últim cop va ser al Grec del 2011 amb La flauté enchanté, un preciós muntatge inspirat en l'òpera de Mozart. Al Temporada Alta, que va debutar-hi al 2000, no hi tornava des que el 2008 van escenificar Warum warum. The suit, té doble sessió al Municipalde Girona: avui (22 hores) i demà (18 hores).

Estienne, que treballa amb Brook des de fa quaranta anys coincidint amb la reobertura a París del Théâtre des Bouffes du Nord, justificava a l'Agència Efe fa uns dies “la intenció que la música prengués més importància, per fer l'obra menys sud-africana i més universal”. The suit es va estrenar fa dos anys i té la sud-africana Nonhlanhla Kheswa en el paper de la dona infidel que, després de ser descoberta, pateix la humiliació i la crueltat del seu marit: “El tema de l'obra és la venjança, la gelosia i la traïció, temes molt humans amb els quals qualsevol persona pot sentir-se tocada.”, segons Estienne El personatge femení és humiliat dins la seva pròpia casa, mentre fora tots els sud-africans de raça negra estan sent humiliats dins del seu propi país. L'obra s'ha ambientat en els anys de l'apartheid sud-africà, però s'han esforçat a llançar un missatge “universal” perquè “la tirania, l'opressió i la venjança no són experiències exclusives de Sud-àfrica”, diu Estienne. “L'opressió afecta tots els països i totes les èpoques. L'Estat espanyol va conèixer de prop l'opressió amb la dictadura de Franco, i avui dia, si mires al teu voltant, tornes a trobar opressió”. Aquest fet converteix The suit en una història “molt actual” i “una bona ocasió per compartir experiències, que és la raó d'existir del teatre”. 

Sis músics i actors es plantegen connectar amb el públic a traves de la música perquè “permet saltar a nivells molt diferents”. En aquest muntatge intercala temes de Strauss, Schubert i Bach amb cançons de Billie Holiday, Violeta Parra i Miriam Makeba, amb l'objectiu que “la barreja de diferents músiques creï diferents emocions”. La setmana passada, Temporada Alta també va presentar l'òpera Macbeth en clau africana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Les filharmòniques de Berlín, Munic, Dresden, Sant Petersburg i Hong Kong conduiran el cicle Palau 100 “més simfònic”

Barcelona

Bromera publicarà l’última novel·la d’Isabel-Clara Simó ‘El teu gust’, dedicada a les passions humanes

barcelona

Un geni i nosaltres

Girona

Relats amb ‘reggae’

tortellà

Més Gaudí al MNAC

barcelona

Ginestà, lluita i tendresa

BARCELONA

Subhasten una taula inèdita de Borrassà

barcelona
Crònica

“No volem rates”

Barcelona

Una trobada amb la cultura inquieta

Girona