Cultura

L'apartheid universal

Peter Brook revisita a Temporada Alta el conte de Can Themba que ja va escenificar el 1999 i que ara remunta per demostrar la seva universalització

Marie-Hélène Estienne: “L'opressió afecta tots els països i totes les èpoques”

El món d'opressió que Can Themba va descriure a Le costume acotant l'apartheid, en realitat, és molt més comú i generalitzat del que pugui semblar. Aquesta és la raó per la qual Peter Brook i la codirectora Marie-Hélène Estienne han decidit revisitar aquest text, que ja van interpretar el 1999 en versió francesa. Ara, tornen al Temporada Alta amb un nou repartiment, donant molt més pes a la música i en versió anglesa. Brook, de 89 anys, torna a presentar una producció a Catalunya. L'últim cop va ser al Grec del 2011 amb La flauté enchanté, un preciós muntatge inspirat en l'òpera de Mozart. Al Temporada Alta, que va debutar-hi al 2000, no hi tornava des que el 2008 van escenificar Warum warum. The suit, té doble sessió al Municipalde Girona: avui (22 hores) i demà (18 hores).

Estienne, que treballa amb Brook des de fa quaranta anys coincidint amb la reobertura a París del Théâtre des Bouffes du Nord, justificava a l'Agència Efe fa uns dies “la intenció que la música prengués més importància, per fer l'obra menys sud-africana i més universal”. The suit es va estrenar fa dos anys i té la sud-africana Nonhlanhla Kheswa en el paper de la dona infidel que, després de ser descoberta, pateix la humiliació i la crueltat del seu marit: “El tema de l'obra és la venjança, la gelosia i la traïció, temes molt humans amb els quals qualsevol persona pot sentir-se tocada.”, segons Estienne El personatge femení és humiliat dins la seva pròpia casa, mentre fora tots els sud-africans de raça negra estan sent humiliats dins del seu propi país. L'obra s'ha ambientat en els anys de l'apartheid sud-africà, però s'han esforçat a llançar un missatge “universal” perquè “la tirania, l'opressió i la venjança no són experiències exclusives de Sud-àfrica”, diu Estienne. “L'opressió afecta tots els països i totes les èpoques. L'Estat espanyol va conèixer de prop l'opressió amb la dictadura de Franco, i avui dia, si mires al teu voltant, tornes a trobar opressió”. Aquest fet converteix The suit en una història “molt actual” i “una bona ocasió per compartir experiències, que és la raó d'existir del teatre”. 

Sis músics i actors es plantegen connectar amb el públic a traves de la música perquè “permet saltar a nivells molt diferents”. En aquest muntatge intercala temes de Strauss, Schubert i Bach amb cançons de Billie Holiday, Violeta Parra i Miriam Makeba, amb l'objectiu que “la barreja de diferents músiques creï diferents emocions”. La setmana passada, Temporada Alta també va presentar l'òpera Macbeth en clau africana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Gost conquereix el quadrilàter

girona
Estrens de cinema

Preadolescència, fantasmes i memòria històrica

Barcelona

El Gremi d’Editors de Catalunya diu que el sector continua la seva expansió

barcelona

Antonio Banderas, Ana de Armas i el film “Dolor i gloria” de Pedro Almodovar, candidats als Globus d’Or

Los Angeles

Cancel·lat el festival de cap d’any Biocap pel baix ritme de venda d’entrades

barcelona
KAROL GREEN
CANTANT

“Si tothom cantés en una coral, arreglaríem moltes coses al món”

girona

Rouret, la mà dreta de Companys

L’Escala

Teatre, cava i polvoró

BARCELONA

Una cançó il·lustrada d’Els Amics de les Arts

Girona