Cultura

Lliure... i més jove

Juan Carlos Martel incrementa el públic menor de 30 anys fins al 29% en la primera temporada com a director del Teatre Lliure

El públic jove ha compensat la marxa d’un 34% d’abonats. Hi havia el 75% d’ocupació fins a mitjans de març

El Teatre Lliure cobria les expectatives de la primera temporada de l’equip de Juan Carlos Martel, amb el 75% d’ocupació de mitjana i abans d’estrenar produccions com ara Les tres germanes i deixant a mitges la d’El quadern daurat. Han sumat 41.749 espectadors. Però l’aturada dels teatres ha deixat els indicadors sense permetre una comparativa real. Hi havia una davallada del 4,4% d’ocupació (fins al 12 de març) i una reducció de taquilla del 64%, sobretot per la pèrdua del 34% d’abonaments. L’increment en els espectadors de menys de 30 anys ha estat del 60%: en la gràfica final per edats, 29 de cada 100 espectadors del Lliure d’aquesta temporada tenen menys de 30 anys. El coronavirus tindrà una incidència negativa d’1,2 milions d’euros, una quantitat que s’ha reduït del pressupost, tant per la vessant artística com d’estructura.

El Lliure ha previst, la temporada vinent, acollir alguns dels 12 títols que han caigut de la 19/20 (se’n salvaran 8 el curs vinent). Ho faran amb la garantia que, si es tornés a fase 2 (amb un terç d’ocupació), l’escenari seria possible. Tot i així, confien, evidentment, millorar les ocupacions del 50% actual, però sempre sent molt conscients de la situació extrema i de garantir el màxim de seguretat per als treballadors, els artistes i el públic. Martel, amb l’argument que “el teatre és un codi”, potenciarà que, a dalt de l’escenari, la distància entre els intèrprets sigui suficient per reduir la possibilitat de contagi. Si hi ha alguna escena que impedeix la distància, es prendran mesures afegides de prevenció.

Martel va voler destacar del seu balanç, divendres, els diferents impactes que demostren el canvi de rumb del Lliure. S’ha volgut donar veu als marges a través de diferents programes, de què molts es reforçaran l’any vinent (com ara l’Escola de Pensament). A part de l’impacte cultural, ha volgut avaluar l’impuls educatiu (prop de 3.000 d’entrades d’escolars en sis títols). 865 alumnes en les diferents iniciatives del Lliure a les escoles. També el compromís social ha permès quadriplicar les sessions en llengua de signes i doblar les de sobretítols adaptats i l’audiodescripció. El Lliure ha activat, així mateix, un pla de sostenibilitat per liderar la lluita contra el canvi climàtic.

La 4, la sala en línia

Una de les provatures durant aquesta pandèmia ha estat la sala en línia. S’han fet adaptacions de clàssics per a canalla i també ràdio teatre. Hi ha hagut 63.779 visualitzacions d’aquesta experiència. El format continuarà actiu, amb la possibilitat que produccions de la temporada també estiguin disponibles en línia puntualment. Divendres, es van anunciar els 20 projectes que rebran ajuts en les diferents categories de la convocatòria extraordinària Carlota Soldevila. En molt poques setmanes, es van presentar fins a 636 projectes per a només 20 ajudes, extrem que demostra, segons Martel “ la necessitat i capacitat de crear, que és molta.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La cobla global

girona
JORDI CERVERA
ESCRIPTOR

“La cuina demana molt temps, molta reflexió i una gran experiència”

badalona

Buit creatiu i existencial

Barcelona
Crònica

Art antivigilància

Un tast de...
‘Família’, Natalia Ginzburg

Ginzburg i la família

La nova Associació Balada del Sabater d’Ordis es presenta avui a Castelló

castelló d’empúries
Crítica
cinema

Actuació corprenedora

‘[REC]’ obre una nova sala 4DX de Filmax

L’anhel tan humà de comunicar-se

Barcelona