Cultura

L’engany és un art

L’MD’A i l’ICRPC promouen una jornada sobre les falsificacions

Les sessions, amb historiadors, antiquaris i criminòlegs, estan previstes per al dijous 16 d’abril

Aprofitant l’exposició Falsos Verdaders. L’art de l’engany, comissariada per Francesc Miralpeix i Joan Bosch, el Museu d’Art de Girona (MD’A) i l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural (ICRPC) han organitzat una jornada d’estudi al voltant de les falsificacions en el món de l’art. Les sessions, previstes per al 16 d’abril a l’Auditori de La Mercè, es mantenen dins l’agenda de l’MD’A, que ha cancel·lat tot els actes anteriors al 29 de març, però si es prolonga el període de confinament decretat pel govern podria ser objecte d’un canvi de data. De moment, el programa es proposa ampliar la panoràmica de l’exposició aportant mirades i experiències de tots els agents involucrats en la cara fosca del mercat de l’art, des d’ historiadors i restauradors fins a policies i criminòlegs, sense oblidar els impostors.

El seminari serà inaugurat per l’historiador i crític d’art Ricard Mas, que l’any 1996 va ser pioner a abordar aquest tema a Catalunya amb l’exposició L’art de falsificar al Museu de Sabadell. En aquell moment, admetre l’existència d’obres falses en una col·lecció pública significava reconèixer la fal·libilitat del sistema museístic. Passats quasi 25 anys i amb el títol Anatema i omertà, Mas analitzarà com ha evolucionat una percepció que sol ometre la complexa gamma de grisos que s’entén entre una obra autèntica i una de falsa. Una altra de les conferències serà impartida per Greta Garcia, responsable d’art modern de l’Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació, que parlarà d’un dels artistes més cotitzats i falsificats de l’avantguarda: Amedeo Modigliani. En qualitat de presidenta del comitè científic de la Fundazione Amedeo Modiglaini Ricerca Scientífica, Greta Garcia coneix bé el mercat fraudulent que envolta aquest pintor, del qual ben a prop, al Museu Emili Vilà de Llagostera, hi va haver un cas notori el 1983.

Pere Canal, caporal de la Unitat Central de Patrimoni Històric, abordarà a El negoci de les falsificacions, l’art de l’estafa o l’estafa de l’art la gestió policial dels delictes contra el patrimoni, centrant-se en diversos episodis de falsificacions d’obra gràfica i de pintures en què apareixen treballs per encàrrec, distribuïdors amateurs i professionals, i col·leccionistes estafats. El criminòleg Marc Balcells eixamplarà la perspectiva amb una ponència que posa el focus en les antiguitats i en els recursos per prevenir els fraus.

El professor de la Universitat de Lleida Alberto Velasco tractarà de les falsificacions de l’art medieval català, un dels més cobejats pels estafadors des del segle XIX i que va afavorir un negoci ben lucratiu a costa d’un mercat àvid de taules gòtiques. I Mauro Natale, professor emèrit de la Universitat de Ginebra, parlarà de com afecten els falsos la història de l’art, “la més insidiosa de les disciplines”, que ha hagut de posar a prova la seva competència i fiabilitat per fer front als reptes de la falsificació. L’entrada al seminari és gratuïta, però cal formalitzar la inscripció a [email protected], o bé al tel. 972 41 40 58.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Art
Crònica

Per què no et talles el cap?

Barcelona
Valentín Roma
DIRECTOR DE LA VIRREINA CENTRE DE LA IMATGE

“El museu s’hauria de rearmar ideològicament”

barcelona
Un tast de...
‘La drecera’, de Miquel Martín i Serra Avançament editorial

Una infantesa a l’Empordà

L’Auditori rep Strenes i té nova programació d’estiu

girona
CINEMA

Kawase, Ozon i Vinterberg, a Sant Sebastià

Un 23 de juliol sense cotxes

Barcelona

Pere Faura ‘fulmina’ la dansa

BARCELONA

Luw preestrena a la Devesa el seu primer disc

girona
COVID-19

Ni mascaretes ni distància per als artistes