Cultura

De Los Angeles a Seül

‘Parásitos’, del coreà Bong Joon-ho, s’endú els Oscar importants i fa història en ser la primera producció no rodada en anglès que guanya el premi al millor film

Els guardons als actors van a mans de Joaquin Phoenix, Renée Zellweger, Brad Pitt i Laura Dern

Amb turbulències, ensopegades i alguna passa enrere, però continuem avançant cap a uns Oscar (i un món) més diversos. Els actors i creadors negres guanyen a poc a poc protagonisme, s’han premiat dones com la compositora islandesa Hildur Gudnadóttir (per la banda sonora de Joker) i ahir es va trencar un tabú històric: mai fins ara s’havia atorgat l’Oscar més important, el de millor pel·lícula, a una producció rodada en una llengua diferent de l’anglès. Havia faltat poc: l’any passat, Roma, d’Alfonso Cuarón, va vorejar la gesta. La producció francesa The artist se’l va endur el 2012, però era muda, i Tigre i drac (Ang Lee, 2000), rodada en mandarí, hi va estar a prop, amb 10 nominacions i 4 Oscar. Però qui ho ha aconseguit finalment és Parásitos, una pel·lícula que, des que es va presentar al Festival de Canes el maig de l’any passat, ha guanyat la Palma d’Or i prop de 200 premis arreu del món. Ahir a la matinada hi va afegir quatre Oscar importants: millor pel·lícula, director, guió original i llargmetratge internacional (passa a la història la denominació de film en llengua no anglesa d’’aquesta categoria).

Caldrà veure si ha estat un accident o marca una nova tendència. En tot cas, va ser tota una sorpresa, començant pel seu director, Bong Jong-hoo. Primer va recollir el premi al millor guió (quasi va demanar perdó per haver guanyat a noms rutilants com Tarantino, Baumbach o Mendes) i després, els de llargmetratge internacional (segurament el més previsible dels quatre) i direcció, que va voler dedicar a dos dels seus mestres, amb qui competia: Scorsese i de nou Tarantino. Amb la traductora de coreà fent hores extres dalt de l’escenari (Bong Joon-ho no parla anglès), el deliri va arribar a les 05.25 h, quan Parásitos va rebre l’Oscar al millor film.

Es confirmava així el fracàs dels tres contendents nord-americans (Joker, Érase una vez en... Hollywood i El irlandés) i el britànic (1917) d’una anyada especialment bona. Joker va guanyar el premi al millor actor, per a Joaquin Phoenix, i l’esmentat a la banda sonora. És poca cosa, partint d’onze nominacions, però de les quatre favorites va ser la que es va endur el premi mes important, el primer per a Phoenix després de quatre nominacions.

Taika Waititi tampoc era favorit a l’Oscar al millor guió adaptat per la sàtira del nazisme Jojo rabbit. Si en pel·lícula, direcció i guions hi va haver sorpreses, en els premis d’interpretació es van complir els pronòstics de les cases d’apostes. Renée Zellweger va veure premiada la seva interpretació de Judy Garland a Judy, que passa comptes amb l’explotació sense miraments de Hollywood a les estrelles més vulnerables, començant pels nens. Molts membres de l’acadèmia són actors, un factor que segurament va pesar. Brad Pitt va aconseguir el seu primer Oscar com a actor en quatre nominacions (ja l’havia aconseguit com a productor de 12 anys d’esclavitud) pel seu paper secundari a Érase una vez en... Hollywood, premiada també per la direcció de producció. I Laura Dern va guanyar el d’actriu secundària pel personatge de dura advocada en un divorci a Historia de un matrimonio.

1917, es va haver de conformar amb tres Oscar tècnics: fotografia (Roger Deakins), so i efectes visuals. El irlandés, l’altra pel·lícula del quartet favorit, va marxar amb les mans buides. Le Mans ‘66 va guanyar dos guardons, el d’efectes sonors i muntatge, mentre que l’Oscar al millor maquillatge va ser per a El escándalo i el de disseny de vestuari, per a Mujercitas.

Pedro Almodóvar i Antonio Banderas van marxar sense premi, després d’arrasar en una gala dels Goya que semblava feta a la seva mida. Toy story 4 va aconseguir un altre Oscar al llargmetratge animat per a Pixar-Disney, mentre que American factory, una producció de Netflix, va guanyar l’Oscar al millor llargmetratge documental.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Les Fàbriques de Creació de Barcelona reprenen l’activitat amb prudència i sense llibertat d’horaris

Barcelona

Incertesa a les galeries

Barcelona
EL LLIBRE

‘La vaga de la Canadenca’

La dansa vol aixecar el vol malgrat les restriccions

Girona

Català sota mínims

Barcelona

Dones contra models caducs

Barcelona

Mor Quim Lecina, l’actor que volia ser músic

LA MÚSICA

L’apocalipsi, segons els Stooges

cultura

Els Amics del Museu d’Art, al mateix museu