Cultura

Ombres de la bellesa

El festival d’arts contemporànies i pensament Clàssics encarrega a artistes de renom una mirada personal sobre la bellesa

Les Impuxibles, Àlex Rigola, Paula Bonet i Sílvia Pérez Cruz, en el cartell de la mostra Clàssics

La bellesa és fosca, segons la majoria dels artistes que intervindran en la mostra Clàssics, que impulsa la Bernat Metge. Des d’avui (havia de començar ahir, però es va ajornar per la vaga) fins a l’11 de novembre, La Casa dels Clàssics exposarà les aportacions d’artistes com Sílvia Pérez Cruz amb Andrés Corchero, Àlex Rigola, Les Impuxibles (les germanes Clara i Ariadna Peya), Roger Mas i Maria Cabrera, Josep Pedrals i David Soler, Paula Bonet i Àlex Gorina, entre d’altres. Fa un any els van convocar i els van proposar que elaboressin una expressió artística sota la premissa de la bellesa. I la majoria han optat per la lletjor, pels punts foscos d’aquesta bellesa que avui escanya la mirada àmplia de la diversitat.

Clàssics neix amb una clara voluntat emancipadora: “Fer activisme, que surti del món dels erudits: que parli a tothom del present i del futur”, insisteix la directora, Sira Abenoza. Per implicar-hi la societat, van entendre que era necessari obrir-se al màxim nombre de disciplines possible i per això van multiplicar els encàrrecs. El resultat és que hi han sorgit molts discursos diferents sobre la bellesa.

Àlex Rigola ens convida a una mena d’instal·lació teatral al Palau Robert (fins al 3 de novembre). Serà un viatge que convocarà la bellesa des de tots els sentits i que incitarà el mateix espectador a copsar un instant que el representi. En l’espai hi haurà un cos que anirà variant (i que sovint defuig els cànons restrictius de la bellesa consumista). Clara i Ariadna Peya presenten Cosa/cos, un treball, demà, que coincideix amb l’exposició Feminismes al CCCB. També indagaran com l’individu és capaç de maltractar el cos per ser com l’altre, imitant l’altre.

Sílvia Pérez Cruz alternarà cançó i moviment a la Cúpula MNAC els dies 2 i 3 de novembre. Circularan a partir d’una selecció de quadres i escultures que han captivat la cantant i que ajudaran a desglossar el seu repertori. El poeta Josep Pedrals i el músic David Soler construeixen una mena d’apocalipsi a través de Gargantua i Pantagruel, de François Rabelais. Serà el 23 i 25 d’octubre a la Biblioteca de Catalunya. Roger Mas, Xavier Guitó i Maria Cabrera convoquen el públic sota el títol La bellesa al·lucinada, el 27 d’octubre al Romea.

També Paula Bonet s’ha inspirat en els versos de Les flors del mal per elaborar una sèrie de pintures a l’oli i gravats que es podran veure exposats des d’avui i fins al 8 de novembre a la Galeria dels Àngels. Per acabar, Àlex Gorina cuina tot un cicle sobre la bellesa al CaixaForum: El gatopardo (22 d’octubre), Ran (30 d’octubre), El Evangelio según San Mateo (6 de novembre), Satiricón (11 de novembre) i Romeo y Julieta (20 de novembre). Són films que, sense voler filmar la bellesa ni proposar-se ser bells, en contenen. Paral·lelament, el festival, que disposa d’un pressupost en aquesta primera edició de 200.000 euros, també ofereix tallers de lectura i, fins i tot, passejades peripatètiques sobre la bellesa per Barcelona.

LA XIFRA

200.000
euros
és el pressupost de la primera edició d’aquest festival que impulsa La Casa dels Clàssics Bernat Metge.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.