Cultura

Vincles parroquials

Una exposició fotogràfica commemora els 700 anys de Santa Maria de Blanes recordant la vida comunitària al voltant de l’església durant el convuls segle XX

Coincidint amb el 700 aniversari de la fundació de la parròquia de Santa Maria de Blanes, s’ha presentat a la sala municipal Maria Luisa García-Tornel una exposició fotogràfica que proposa una aproximació social al paper que la parròquia ha tingut en la vida quotidiana dels blanencs. Amb el títol Església, parròquia i societat a Blanes al segle XX i organitzada per l’Arxiu Municipal, la mostra permet abordar una qüestió molt poc treballada des de la recerca històrica. El més corrent, de fet, és que sigui la mateixa institució religiosa qui escrigui la seva crònica, o que l’encomani a persones afins, mentre que els investigadors se n’allunyen per falta d’empatia ideològica o per considerar-lo un tema d’escàs interès històric. Ben al contrari, en cada parròquia hi ha una cèl·lula de la societat sencera i del seu temps, com es va demostrar en la inauguració de l’exposició, dissabte passat, amb la sala plena de gent. A l’acte hi van assistir l’alcalde en funcions, Mario Ros, acompanyat de l’arxiver municipal, Toni Reyes, així com representants de la comissió que té cura dels actes commemoratius dels set segles de la parròquia Santa Maria.

L’exposició, que estarà oberta fins al 28 de juliol, consta de cinc grans apartats que es corresponen amb els principals períodes històrics del segle XX: l’Església de preguera, durant el conflicte bèl·lic i la seva evolució en la postguerra, amb la progressiva cristianització de la societat, sincera o fingida, centren els tres primers apartats. Els dos darrers tracten del procés d’obertura de l’Església amb el Concili Vaticà II i, finalment, sobre les festes col·lectives i els ritus de pas, assumits fins i tot pels sectors laics de la societat.

És precisament en aquest apartat, en el qual hi ha abundant material cedit per particulars, a banda de l’extens fons fotogràfic de l’arxiu, on la proposta esdevé més emotiva, ja que molts dels visitants, sobretot els d’una certa edat, s’hi reconeixen de seguida, siguin o no de Blanes, i bussegen en els seus records vinculats a les celebracions religioses que s’immortalitzaven a l’àlbum familiar.

A banda dels plafons explicatius i les fotografies, també s’hi exposen objectes de culte, com ara la coneguda arqueta reliquiari dels copatrons sant Bonòs i sant Maximià, que s’exhibeix a l’altar de la parròquia de Santa Maria cada 21 d’agost, coincidint amb la festa dels copatrons. La parròquia ha estat una peça cabdal de l’estructura organitzativa de l’Església a Blanes i ha definit un entorn de sociabilitat. Tal com s’explica en el díptic de la mostra, ha estat també “un espai d’organització política i un escenari on sovint s’han posat de manifest les contradiccions de la comunitat”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Entre els insectes i la ficció

llançà

Jaume Geli i les ‘23 espines’ que en van ser 200

Girona

Retorn als orígens

parís

Tan dur com bonic

Barcelona
Un tast de...
‘El teu gust’, Isabel-Clara Simó

Obra pòstuma de Simó

L’atractiu intacte de Dalí

Figueres
calonGE

Di-versiones, amb llibre i pregó

CARLES CASANOVAS
VEU, GUITARRISTA I DIRECTOR MUSICAL DEL GRUP D’HAVANERES PORT BO

“A Cuba és curiós que no coneguin l’havanera tot i que va néixer allà”

calella de palafrugell

Lluís Molinas fa un repàs a la seva vida a ‘Tot recordant’

Palafrugell